مقالات مفید

طراحی نورپردازی محوطه ساختمان

برای طراحی نورپردازی محوطه‌ بیرونی ساختمان و ویلا نمیتوان یک قاعده و قانون کلی در نظر گرفت. مسلماً نوع طراحی معماری ساختمان ویلا و طراحی محوطه و فضای سبز ویلا تاثیر بسیاری در سبک نورپردازی دارد. همچنین کاربری فضای ویلا یا باغ به منظور استفاده شخصی یا باغ تالار کلاً بر المان های طراحی نورپردازی محوطه اثرگذار است.
در نورپردازی محوطه ویلا باید هر دو جنبه کاربردی بودن و زیبایی در نورپردازی ویلا یا نورپرداز باغ لحاظ شود. همچنین از ایجاد مزاحمت نوری برای همسایگان پرهیز شود و با توجه به کاربری محیط میزان نور لازم تأمین گردد. نورپردازی بیرونی ( نورپردازی محوطه ، نورپردازی ویلا و نورپردازی باغ ) به عواملی مانند شدت نور، درجه پخش نور و روش نصب چراغ پارکی بستگی دارد.

سیستم های امنیتی در باغ یا ویلا

باتوجه به این مسئله که احساس امنیت در باغ و یا ویلا یکی از مهمترین مسائل پیش روی مالکان است. جدا از بحث زیبایی، نورپردازی محوطه باید به گونه ای باشد که چهره افراد از فاصله حداقل ۵ متری برای اشخاص و همچنین دوربین مدار بسته قابل رویت باشد.

بدین منظور با توجه به فضای محوطه و محاسبات مهندسی میتوان حداقل وسائل روشنایی کم مصرف مانند چراغ پارکی و یا پرژکتور ها را به گونه ای جانمایی کرد که علاوه بر احساس امنیت برای ساکنین مصرف برق نیز بهینه شود.
همچنین برای پوشش امنیتی نقاط کور باغ میتوان از چراغ های پروژکتوری مجهز به باتری خورشیدی استفاده کرد و یا از دوربین های مدار بسته دید در شب بهره برد.

اصول نورپردازی محوطه

نورپردازی در محوطه های مختلف به شکل موردی مشخص می گردد و یک نسخه کلی برای تمام محوطه ها نمی توان تجویز کرد. در نورپردازی محوطه می بایست به روشنایی معابر بکار رفته در محوطه ها توجه شود. از ایجاد مزاحمت نوری برای همسایگان مجاور محوطه ی مورد نظر پرهیز شود. نورپردازی محوطه ساختمان هم مانند نورپردازی ساختمان  و نورپردازی نمای ویلا به زیبایی یک ساختمان کمک میکند.

به تعمیر و نگهداری چراغ ها و تجهیزات مرتبط با آن توجه خاص گردد. با توجه به کاربری محیط سطح نور لازم تامین گردد. چراغ ها و پایه ها با مبلمان استفاده شده در محوطه می بایست هماهنگ و مرتبط باشند. به ظاهر و شکل از نظر زیبایی اهمیت ویژه داده شود. مصرف انرژی الکتریکی به شکل بهینه باشد.

نورپردازی جنبه ی دکوراتیو دارد و به منظور ایجاد تصاویر چشم نواز و جذب عابرین انجام می شود. در نورپردازی محوطه اشعه نورانی نباید مستقیماً بر چشم ناظران تابیده شود چون موجب خیرگی عابرین و آزار همسایگان می شود.
نورپردازی در محوطه ها و باغ های خصوصی و یا محوطه های عمومی با اهداف ایمنی، زیبایی محوطه در شب، دسترسی، امنیت، تفریح و ورزش و رویدادهای اجتماعی انجام می شود.

نورپردازی محوطه باغ

چگونه می توان محوطه را نورپردازی کرد؟

سه مورد اصلی وجود دارد:
• عناصری که در محوطه دارید را مشخص کنید. ممکن است یک حوض و یا یک درخت خاص بزرگ باشد که می توانید با نورپردازی آنها را شاخص کنید.
• مناطقی که ممکن است در طی روز برجسته و نمایان نباشند را مشخص کنید، یک دیوار سنگی ساده می تواند با نورپردازی شخصیت جدیدی بگیرد.
• در مورد عملکرد فکر کنید، یک سکوی دارای پله و یا یک مسیر دارای پیچ و خم باید نورپردازی داشته باشد تا بتوانید بدون آسیب دیدن درمحوطه حرکت کنید.
همیشه به وجود یک ورودی با نور مناسب و دعوت کنندگی توجه داشته باشید. به وسیله ی داشتن نورپردازی مناسب در ورودی خانه تان، حس گرمی و دعوت کنندگی برای اعضای خانواده و مهمانان ایجاد می شود.

انواع چراغ های مورد استفاده در نورپردازی محوطه:

برای نورپردازی محوطه باغ مانند نورپردازی نما که از لامپ نورپردازی نما استفاده میشود،در اینجا هم از چراغ های مخصوص نورپردازی محوطه استفاده میکنیم.در ابتدا باید بدانید که چه چیزی را می خواهید نورپردازی کنید و چطور باید آن را انجام دهید؟
انواع مختلفی از نورپردازی وجود دارد که باید برای برنامه ریزی نورپردازی برای محوطه تان با آنها آشنا شوید:

چراغ های مسیر (Path light)

چراغ هایی پایه دار که در مسیرهای محوطه قرار میگیرند. این نوع چراخ ها برای شاخص کردن یک فضا و یا یک عنصر استفاده می شوند.

چراغ های پایه دار (Postmount light)

وقتی که نور بیشتر مورد نیاز باشد از این نوع نورپردازی استفاده می شود و چراغ بر روی پایه و یا روی یک ساختار محوطه قرار میگیرد. افلب برای ورودی ها، نرده ها و اطراف سکوها به کار می روند.

چراغ پله و سکو (Deck & Step light)

لامپ هایی که در پله ها و سکوها استفاده می شوند. برای ایجاد یک معبر ایمن در پله هایی که در تاریکی قرار دارند مورد استفاده هستند.

چراغ های بولارد (Bollard lights)

این نوع چراخ ها برای جداکردن فضاهای خاصی از محوطه با یکدیگر کاربرد دارند. برای به نمایش درآوردن سبک خاصی از معماری میتوانند مفید باشند.

چراغ های نورافکن (Spot light)

برای شاخص کردن تعدادی از عناصر منظر در فضای باز مثل درخت ها، ساختمان ها و جزئیات معماری و مجسمه سازی استفاده می شود.

چراغ های به سمت بالا (Well light)

این لامپ ها در زمین فرو میروند و نمای مینیمالی را در محوطه ایجاد می¬کنند. می تواند برای بالای درختان و دیوارها استفاده شود.

چراخ های مخصوص استخر (Pond light)

لامپهای مخصوصی که در استخرها کاربرد دارند و عنصر آب را نمایان تر می کنند.

چراغ های منظر سخت (Hardscape lights)

این نوع چراخ ها لامپهای LED دارد و با استفاده از بست روی دیوار و یا ساختاری از محوطه نصب می شوند.

نورپردازی محوطه باغ و ویلا

نکات کلیدی نورپردازی برای باغ ها

1. لوازم نورپردازی باغ ها معمولاً سیاه رنگ هستند، اما انواع جمع و جورتر آنها به رنگ سبز تیره اند، تا در میان شاخ و برگ درختان و گیاهان استتار شوند. در این صورت، انواع مسی این لوازم کاربردی ترند، چرا که به مرور سطح خارجی آنها به طور طبیعی به رنگ سبز در می آید. انواع برنزی این لوازم نیز مناسب اند، به ویژه آنکه اگر بر روی درخت نصب شوند، در رنگ تنه ی درخت استتار خواهند شد.
2. یک تابش کوچک نور مسافتی طولانی را طی خواهد کرد، پس مهم است که تصمیم بگیریم کدام مشخصه را و با چه شدتی نورپردازی خواهیم کرد، تا باغ بیش از حد نورانی نشود.در استفاده از نور سختگیر باشید تا بتوانید از تاریکی نیز استفادهی بهینه ببریده بر بهترین عنصر تأکید بگذارید و بی ارزش ترین ها را پنهان کنید.
3. نور و آب دست در دست هم به خلق افهھای سحرآمیز در باغ می۔ آیند، چه زمانی که آب ساکن و بدون نور باشد، که به خلق استخری با انعکاسی سیاه و هیجانانگیز منجر می شود، و یا نورپردازی آب از درون آن.
4. منبع نور فیبراپتیک برای استفادہ در المان ھای معماری همراه با آب بهترین است.
5. کلید نورپردازی موفق یک باغ کوچک ، انعطاف است. از منابع پایه میخی استفاده کنید، چرا که میتوان مکان آنها را با توجه به تغییر فصول و رشد گیاهان تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید