راهنمای انتخاب رنگ نور لامپ هالوژن

راهنمای انتخاب رنگ نور لامپ هالوژن

لامپ هالوژن از انواع لامپ‌های پرکاربرد است که در بخش‌های مختلفی از ساختمان نظیر سالن پذیرایی و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لامپ‌ها از نظر رنگ‌بندی تنوع زیادی دارند و برای هر فضا میتوان از رنگ نور خاصی استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم در خصوص نحوه انتخاب رنگ نور لامپ هالوژن صحبت کنیم و با انواع رنگ این لامپ آشنا شویم.

 

آشنایی با لامپ هالوژن

لامپ هالوژن از انواع لامپ‌های کم مصرف است که عموما به صورت رشته‌ای می‌باشد. این لامپ‌ها در مدل‌ها و رنگ نورهای مختلفی در بازار موجود هستند و در فضاهای مختلفی قابل استفاده می‌باشند. برای تولید لامپ هالوژن از یک رشته تنگستن استفاده می‌شود که این رشته‌ها در یک محفظه‌ای قرار داده شده و درون محفظه از گاز هالوژن و گاز بی‌اثر پر می‌شود. پس از ورود برق به درون لامپ هالوژنی، گاز هالوژن موجود در محفظه اقدام به داغ کردن سیم تنگستن کرده و سبب تولید نور می‌شود. انواع لامپ‌های هالوژن ال‌ای‌دی، سی‌اوبی و اس‌ام‌دی در بازار موجود هستند و از نظر تکنولوژی ساخت و کاربرد با هم تفاوت دارند. همچنین این لامپ‌ها در انواع رنگی و غیر رنگی موجود هستند که با توجه به محیط میتوان از رنگ مناسب آن استفاده کرد. از انواع رنگ هالوژن میتوان به رنگ سفید، زرد و یخی اشاره کرد.

 

آشنایی با لامپ هالوژن

 

رنگ نور لامپ هالوژن به چه معناست؟

یکی از مواردی که در زمان خرید لامپ هالوژن و سایر لامپ‌ها باید به آن توجه شود، رنگ نور لامپ است. رنگ نور لامپ با شاخصه‌ای به نام دمای رنگ بر حسب کلوین مشخص می‌شود. هر چقدر عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک می‌شود. هر چقدر هم عدد دمای رنگ کمتر باشد، رنگ نور لامپ به محدوده رنگ‌های گرم و زرد نزدیک‌تر می‌شود. در حال حاضر رنگ نورهای آفتابی یا زرد، مهتابی یا سفید و سفید یخی یا نور طبیعی جزو رایج‌ترین رنگ نورها هستند.

 

بهترین رنگ نور لامپ هالوژن

برای انتخاب بهترین رنگ نور لامپ هالوژن باید به کاربری محیط توجه شود. لامپ‌هایی با دمای رنگ گرم همچون زرد آفتابی برای مکان‌هایی که به آرامش و راحتی زیادی نیاز دارند، مناسب‌تر هستند. برای مثال در اتاق خواب و اتاق استراحت میتوان از لامپ هالوژن با رنگ نور گرم استفاده کرد. لامپ‌های با رنگ سرد هم بیشتر برای فضاهای کاری کاربرد دارند. برای همین جهت انتخاب رنگ نور مناسب لامپ هالوژن باید به کاربری فضا و تاثیرات رنگ نور بر روی روحیه افراد توجه شود.

 

بهترین رنگ نور لامپ هالوژن

 

انتخاب بهترین رنگ نور لامپ هالوژن برای فضاهای مختلف

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای آشپزخانه

آشپزخانه جزو فضاهای مهم هر خانه‌ای محسوب می‌شود و نورپردازی آن بسیار مهم است. در صورتی که قرار است در آشپزخانه از لامپ هالوژن استفاده شود، بهتر است به سراغ لامپ هالوژن با دمای رنگ 3000 الی 5000 کلوین رفت. این دمای رنگ به عنوان طیف نور گرم شناخته می‌شود و سبب ایجاد حس آرامش و گرمابخش در محیط آشپزخانه می‌گردد.

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای سالن پذیرایی

نورپردازی سالن پذیرایی بسیار مهم است و باید از بهترین تجهیزات و لوازم نورپردازی برای آن استفاده شود. برای انتخاب رنگ هالوژن پذیرایی میتوان به سراغ لامپ‌های دارای دمای رنگ 2700 الی 3000 کلوین رفت. دمای رنگ میانه تا گرم سبب ایجاد حس آرامش و گرما در سالن پذیرایی می‌شود. همچنین میتوان در انتخاب لامپ‌های هالوژن پذیرایی تنوع ایجاد کرده و آنها را در انواع دمای رنگ بالا و پایین استفاده کرد. بهتر است رنگ لامپ هالوژن پذیرایی را با دکوراسیون داخلی آن هماهنگ کنید و آن را با توجه به رنگ مبلمان، پرده و دیگر عناصر داخلی در نظر بگیرید.

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای اتاق خواب

اتاق خواب فضای استراحت است و به آرامش زیادی نیاز دارد. برای همین بهترین رنگ نور لامپ هالوژن برای اتاق خواب میتواند در محدوده 2700 الی 3000 کلوین در نظر گرفته شود. این محدوده دمای رنگ حس آرامش خوبی را در محیط ایجاد می‌کند و محیط برای استراحت و همچنین کتاب خواندن مناسب می‌شود. همچنین میتوان از لامپ‌هایی با دیمر استفاده کرده و در شرایط مختلف شدت نور را تنظیم کرد.

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای اتاق نشیمن

برای انتخاب رنگ نور لامپ هالوژن برای اتاق نشیمن میتوان به سلیقه شخصی توجه کرد. رنگ زرد انرژی‌بخش بوده و شادابی را در محیط جریان می‌دهد. رنگ سفید هم فضایی گرم و صمیمی را در اتاق ایجاد می‌کند. ترکیب رنگ‌هایی همچون زرد و نارنجی هم حس و حال بهاری و تابستانی به اتاق می‌بخشد. برای انتخاب رنگ لامپ هالوژن اتاق نشیمن بهتر است به دکوراسیون فضا نیز توجه داشته باشید و آن را متناسب با نور لوستر در نظر بگیرید.

 

رنگ نور لامپ هالوژن برای اتاق نشیمن

 

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای سالن غذاخوری

برای سالن غذاخوری باید از ترکیب رنگ مناسبی استفاده شود. بهترین انتخاب برای دمای رنگ لامپ هالوژن بالای میز ناهارخوری، در محدوده 3000 الی 5000 کلوین است. در کنار دمای رنگ باید به شدت نور هم توجه کرده و یک محیط گرم و آرامش‌بخش را تداعی کرد.

  • رنگ نور لامپ هالوژن برای راهرو

رنگ نور هالوژن مناسب برای سقف راهرو میتواند بر اساس ترجیحات و سلایق شخصی ساکنین انتخاب شود. در صورتی که فضای راهرو جزئیات زیادی دارد و نیاز به نمایش واضح گوشه‌ها و ابعاد راهرو است، بهتر است از لامپ هالوژن با رنگ نور سفید برای این فضا استفاده شود.

 

جمع بندی

در صورتی که قصد دارید برای نورپردازی محیط از لامپ هالوژن استفاده کنید، به مواردی نظیر رنگ نور، شدت نور و تطبیق آن با دکوراسیون توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این موارد میتوانید لامپ هالوژن مناسبی را انتخاب کرده و نورپردازی خوبی انجام دهید. برای فضاهای مخصوص استراحت میتوانید از لامپ هالوژن با نور گرم و برای فضاهای کاری از نور طبیعی استفاده نمایید. لامپ‌های دارای رنگ نور زرد ملایم برای احساس آرامش و راحتی مناسب هستند. از لامپ با نور صدفی هم میتوان برای افزایش انرژی محیط در فضاهایی همچون آشپزخانه و اتاق کار استفاده کرد. لامپ با نور مهتابی با رنگ آبی یا سفید هم برای مطالعه و فضاهای کاری خاص مناسب است. برای خرید چراغ هالوژن در رنگ مورد نظر خود میتوانید از طریق فروشگاه روشنایی اریکه اقدام نمایید.

مقالات مرتبط

5 نکته مهم در نورپردازی آرایشگاه به کمک هالوژن

چراغ پارکی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

چراغ‌ های دفنی و کاربردهای آنها

لامپ کم مصرف چیست و چه مزایایی دارد؟

لامپ هالوژن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.