راهنمای خرید پروژکتور ال ای دی

راهنمای خرید پروژکتور ال ای دی

پروژکتورها از جمله لوازم نورپردازی هستند که بیشتر برای روشنایی فضاهای بزرگ نظیر باغ، حیاط، استادیوم ورزشی و غیره استفاده می‌شوند. این تجهیزات نورپردازی در انواع مختلفی نظیر LED، SMD و COB موجود هستند که در مواردی با هم تفاوت دارند. در این مطلب قصد داریم در خصوص پروژکتورهای LED صحبت کنیم و با نکات مهم و راهنمای خرید پروژکتور ال ای دی (LED) آشنا شویم.

 

پروژکتور LED چیست؟

پروژکتور یکی از لوازم نورپردازی است که برای روشنایی محیط‌هایی با متراژ بالا استفاده می‌شود. این لوازم از نوردهی خوبی برخوردار هستند و قابلیت نصب در فضاهای آزاد را دارند. برای همین از آنها جهت نورپردازی نمای ساختمان، باغ، حیاط، استادیوم‌های ورزشی، سالن همایش و مواردی از این دست استفاده زیادی می‌شود. زاویه یا شدت تابش نور در پروژکتورها قابل تنظیم است.

 

پروژکتور LED چیست؟

پروژکتور LED یکی از انواع پروژکتور است که از تعدادی لامپ ال‌ای‌دی تشکیل می‌شود. این نورافکن‌ها برای روشنایی محیط‌های بیرون از ساختمان بسیار مناسب هستند و محیط را به خوبی روشن و نورپردازی می‌کنند. پروژکتورهای LED قادر به تولید نور باکیفیت در رنگ‌های مختلف هستند و حرارت کمی از خود تولید می‌کنند. همین عوامل باعث شده تا پروژکتور LED به یکی از پرفروش‌ترین انواع پروژکتور تبدیل شود. مصرف انرژی پروژکتور ال‌ای‌دی بسیار کم بوده و از این نظر نیز مقرون به صرفه است.

 

خصوصیات و ویژگی‌های پروژکتور LED

  • در پروژکتورهای ال‌ای‌دی از لامپ‌های LED استفاده می‌شود. لامپ‌های ال‌ای‌دی جزو لامپ‌های کم مصرف هستند و برق کمی مصرف می‌کنند. برای همین سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به برق می‌شوند.
  • استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در پروژکتور LED باعث شده تا طول عمر مفید آن تا 50 هزار ساعت افزایش پیدا کند و مصرف انرژی آن تا 80 درصد کم شود.
  • این پروژکتورها به کابل‌کشی پیچیده نیازی ندارند و با ولتاژ پایینی کار می‌کنند.
  • پروژکتورهای LED از نظر رنگ و مدل تنوع زیادی دارند. برای همین آنها را میتوان با توجه به دکوراسیون و محیط نصب خریداری کرد.
  • با استفاده از پروژکتورهای ال‌ای‌دی میتوان سطح وسیعی از فضا را نورپردازی کرد. زاویه و جهت تابش نور در آنها هم قابل تنظیم است.
  • این لوازم نورپردازی حرارت کمی از خود تولید می‌کنند. برای همین کاربرد زیادی دارند و میتوانند برای نورپردازی بیلبوردهای تبلیغاتی، برج‌های نوری و تونل‌ها نیز استفاده شوند.

 

ساختار پروژکتورهای ال‌ای‌دی

پروژکتورها دارای یک قطعه الکترونیکی و دیود نوری هستند که با استفاده از منبع تغذیه نور را تولید و پخش می‌کنند. در حال حاضر از چیپ‌های LED به عنوان منبع نوری در این محصولات استفاده می‌شود که این امر باعث افزایش کیفیت پروژکتورهای LED شده است.

پروژکتورها دارای یک لنز هستند که نور را در محیط پخش می‌کند. کیفیت این لنز در پخش نور موثر است. در صورتی که لنز کیفیت بالایی داشته باشد، از اتلاف نور جلوگیری شده و پرتوهای نور به خوبی در محیط پخش می‌شوند. نوع لنز پروژکتور به اندازه فضا و شرایط محل نصب بستگی دارد.

 

ساختار پروژکتورهای ال‌ای‌دی

نکات مهم برای خرید پروژکتور LED

  1. توان صپروژکتور

منظور از توان پروژکتور، مقدار انرژی مصرف شده توسط آن است. پروژکتورها معمولا به طور متوسط از 100 تا 200 وات برق مصرف می‌کنند که این میزان میتواند از مدلی به مدل دیگر و بسته به نوع لامپ موجود در آنها متفاوت باشد. در صورتی که توان پروژکتور بالا باشد، ناچار به تحمل هزینه‌های سنگین برق می‌شوید. برای اطلاع از توان پروژکتور LED میتوانید به اطلاعات حک شده بر روی بدنه آن توجه داشته باشید و یا از فروشنده سوال نمایید.

  1. قدرت انتشار نور

از دیگر مواردی که در زمان خرید پروژکتور LED باید در نظر داشته باشید، قدرت انتشار نور است. نورافکن‌ها بسته به نوع لامپ موجود در خود از قدرت نوردهی و سطح پوشش متفاوتی برخوردار هستند. هر چقدر توان مصرفی لامپ بیشتر باشد، توانایی آنها در تولید نور هم بیشتر می‌شود.

در صورتی که قصد دارید محیط وسیعی را با پروژکتور نورپردازی نمایید، باید لامپ‌های قدرتمندی را برای آن در نظر بگیرید. در کنار قدرت چراغ پروژکتور هم به جهت تابش نور و قابلیت تنظیم آن توجه داشته باشید. زاویه انتشار نور پروژکتور با توجه به شکل کاسه پروژکتور متفاوت است. برخی از این لوازم تنها قادر به انتشار نور در یک شعاع بسیار کم هستند و بیشتر برای نورپردازی دکوراتیو و برجسته کردن یک نقطه خاص استفاده می‌شوند. اما برخی از آنها شعاع نوری گسترده‌ای دارند و برای نورپردازی فضاهای باز و بزرگ ایده‌آل می‌باشند.

  1. رنگ نور

پروژکتورهای معمولی در رنگ نورهای آفتابی و مهتابی در دسترس هستند. اما پروژکتورهای RGB که دارای قابلیت کنترل رنگ هستند، در رنگ‌های مختلفی موجود بوده و بیشتر کاربرد تزئینی دارند. رنگ نور لوازم LED با واحد کلوین مشخص می‌شود. پروژکتورهای 2700 کلوین از رنگ نور زرد و پروژکتورهای 6500 کلوین از رنگ نور سفید برخوردار هستند. شما باید با توجه به محیط نصب پروژکتور، رنگ نور مناسبی را برای آن انتخاب نمایید. نورهای طبیعی 4000 کلوین برای محیط‌های کاری و نورهای بالای 5000 کلوین برای مصارف امنیتی کاربرد دارند. برای باغ و فضاهای دوستانه هم میتوان از نورهایی تا دمای 3000 کلوین استفاده کرد.

  1. مقاومت نسبت به عوامل محیطی

در صورتی که قصد دارید از پروژکتور LED در فضای باز استفاده کنید، حتما باید به مقاومت آن نسبت به عوامل محیطی توجه داشته باشید. نورافکن‌های نصب شده در فضای باز در معرض نور خورشید و بارش باران و برف قرار دارند. برای همین جنس آنها باید مستحکم و مقاوم باشد تا دچار پوسیدگی و فرسودگی نشود. نورافکن‌هایی که از درجه حفاظت یا استاندارد IP برخوردار هستند، از این نظر گزینه خوبی بوده و میتوانند برای چندین سال عمر کنند.

 

مقاومت نسبت به عوامل محیطی در پروژکتورها

  1. توجه به قیمت خرید

پروژکتورها بر اساس توان، قدرت، جنس بدنه و غیره با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. برای خرید پروژکتور LED بهتر است تمام پول خود را صرف خرید نورافکن نکنید و مقداری از بودجه را برای هزینه سیم‌کشی و نصب در نظر بگیرید. جهت خرید انواع پروژکتور نظیر پروژکتور LED میتوانید از طریق فروشگاه روشنایی اریکه اقدام نمایید.

  1. گارانتی و ضمانت پروژکتور

گارانتی و ضمانت نامه نشان از اطمینان تولیدکننده به محصول است. پروژکتورهای موجود در بازار معمولا از 6 ماه الی 5 سال گارانتی برخوردار هستند. با این که پروژکتورهای LED به دوام و طول عمر بالا مشهور هستند، اما برخی از آنها کیفیت و دوام خوبی ندارند و خیلی زود دچار آسیب می‌شوند. برای همین بهتر است به سراغ خرید پروژکتور از برندهای معتبر و دارای گارانتی رفت.

 

جمع بندی

در این مطلب با پروژکتورهای LED و نکات مهم برای خرید آنها آشنا شدیم. در زمان خرید پروژکتور LED حتما مواردی نظیر توان پروژکتور، قدرت انتشار نور، رنگ نور، مقاومت نسبت به عوامل محیطی، گارانتی و قیمت را در نظر داشته باشید. خرید انواع پروژکتور از فروشگاه روشنایی اریکه امکانپذیر است.

مقالات مرتبط

پرکاربردترین تجهیزات برای نورپردازی ساختمان چیست؟

آشنایی با انواع لامپ‌های هالوژن LED، SMD و COB و تفاوت آنها

صفر تا صد نصب یا تعویض قاب هالوژن

5 نکته مهم در نورپردازی آرایشگاه به کمک هالوژن

چراغ پارکی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.